Euthanasie

Het is vervelend om over na te moeten denken maar er kan een tijd komen dat uw pony of paard zo ziek of oud wordt dat het dier te veel lijdt. Euthanasie is dan een keuze die u kunt maken. Voor elk paard en elke eigenaar is deze keuze anders. Uw paarden arts kan u hierin adviseren en bijstaan als u dat wilt. De keuze om een paard te euthanaseren is de verantwoordelijkheid van u als eigenaar maar uw paardenarts kan u uitleggen wat de vooruitzichten voor uw paard zijn en wat de mogelijkheden of onmogelijkheden zijn. Met onze adviezen kunt u een goed overdachte beslissing nemen over wat het beste is voor uw pony of paard.

• Acuut trauma zoals zeer ernstige verwondingen of beenbreuken
    Ernstige chronische kreupelheid die samen gaat met pijn
    Ongeneesbare ziekten
    Aangeboren ernstige afwijkingen bij veulens
    Oude dieren die geen kwaliteit van leven meer hebben
  • Als de euthanasie zelf plaatsvindt is het vooral belangrijk dat alles rustig verloopt voor zowel het dier als voor de eigenaar. Uw paardenarts zal uw paard in de meeste gevallen eerst een sedatiemiddel geven. Het paard wordt nu rustig en wat suf, het lijkt alsof het paard staat te slapen. Vervolgens krijgt het paard een middel waardoor het onder anesthesie gaat. Binnen enkele minuten gaat het paard liggen. Hij of zij slaapt nu diep en heeft geen pijn of bewustzijn van wat er om zich heen gebeurt. Hierna wordt het laatste middel toegediend waardoor het hart en de ademhaling stoppen. U mag hierbij aanwezig zijn maar als u dat prettiger vindt hoeft dat niet, ook dit doet u in overleg met uw paardenarts.

Het overleden dier kunt u op laten halen door de rendac of door een crematorium.