Regenschurft / Dermatofilose

Regenschurft, ook wel regenrot genoemd, is de meer bekende naam voor de aandoening dermatofilose. Dermatofilose is een huidontsteking veroorzaakt door de bacterie Dermatophilus congolensis. De bacterie kan een gezonde huid van het paard niet infecteren maar grijpt aan op kleine beschadigingen in de huid. U kunt daarbij denken aan kleine wondjes (bijvoorbeeld van het tuig of opgelopen in het weiland) maar ook beschadigingen door insectenbeten. Vooral als de huid vochtig is, bijvoorbeeld bij regen, zweten of wassen van uw paard, kan de bacterie de beschadigde huid gemakkelijk infecteren.

• De infectie kan overal op het paard voorkomen maar is meestal te vinden op de romp, de rug en het hoofd. Vooral de plek waar het zadel ligt en de rug daarachter zijn vaak aangetast. Er vormen zich korsten op de huid, als je deze verwijderd is de huid onder de korst kaal en rood en er kan wat pus onder de korst zitten. Bij een chronische infectie zie je vooral haarloze stukken huid die schilferen.

• Het belangrijkste bij behandeling van deze infectie is dat het paard goed droog blijft. Daarnaast kan het paard meerdere keren (steeds met enkele dagen ertussen) gewassen worden met Betadine shampoo en vervolgens goed afgedroogd worden. Daarbij mogen losse korsten verwijderd worden. Bij ernstige gevallen is het verstandig het paard ook een antibiotica kuur te geven.

• Dermatofilose is redelijk besmettelijk voor andere paarden en in zeldzame gevallen ook voor de mens. Vooral de korsten en de pus daaronder zijn besmettelijk, gebruik voor besmette paarden aparte borstels, dekjes en dekens en was uw handen goed.