Influenza

Het influenza virus is het virus dat griep veroorzaakt bij vele diersoorten, onder andere bij het paard en bij de mens. De meeste influenza virussen zijn soort specifiek wat inhoud dat maar 1 diersoort (bijvoorbeeld het paard) ziek wordt van dit virus. Griep bij het paard is een virale ontsteking van de bovenste en diepere luchtwegen. Griep komt het meest voor bij jongere paarden of paarden die een verminderde weerstand hebben. Onder een groep paarden kan het influenza virus zich snel verspreiden en een echte epidemie worden in een bepaald gebied.

Symptomen influenza?

• Hoge koorts
  • Sloom
  • Verminderde eetlust
  • Hoesten en neusuitvloeïng
  • Opgezette keellymfeknopen

• Het entschema voor het paard ziet er als volgt uit:

Basisentingen: het paard krijgt nu een enting en na 4 weken nogmaals.
    Dan moet deze weer herhaald worden na een half jaar en daarna jaarlijks, levenslang.

• Een paard met influenza is echt flink ziek, ze kunnen ook stijfheid en spierpijn hebben. Het ziek zijn zelf duurt vaak wel 2 a 3 weken.

• Doordat het influenzavirus de binnenbekleding van de voorste en diepere luchtwegen beschadigd is de lokale weerstand daar verminderd. Hierdoor krijgen veel paarden met influenza ook nog een bacteriële luchtwegontsteking. Dit kenmerkt zich vooral doordat de neusuitvloeiing groen-gelig en dikker wordt.

• Als uw paard influenza lijkt te hebben neem dan contact op met uw paardenarts. Wij kunnen met ondersteunende maatregelen uw paard een stuk comfortabeler maken en bij een bacteriële luchtwegontsteking heeft uw paard eventueel ook antibiotica nodig. Heel belangrijk tijdens en na de ziekte is dat uw paard voldoende rust krijgt om te herstellen. Dit houdt in dat het paard als hij of zij koortsvrij is en niet meer hoest nog een week of 3 rust moet hebben zodat de luchtwegen echt goed kunnen herstellen. Te vroeg weer beginnen geeft risico op luchtwegklachten op latere leeftijd.

• Paarden kunnen tegen influenza gevaccineerd worden. Dit is niet verplicht al wordt meer dan 90% van de paarden in Nederland ingeënt. Als u wedstrijden wilt gaan rijden is het eigenlijk altijd voor deelname verplicht om uw paard 1 of zelfs 2 keer per jaar in te enten tegen influenza. Samen met de influenza enting wordt uw paard tegelijkertijd voor tetanus ingeënt.

Heeft uw paard griepachtige verschijnselen of wilt u een afspraak maken om uw paard te laten vaccineren dan kunt u contact opnemen met dierenkliniek de Kempen.