Diarree

Diarree is een veel voorkomend probleem bij tamme konijnen. Sommige maag-darminfecties, die diarree veroorzaken, kunnen binnen 24 uur dodelijk zijn. Zeker jonge konijnen met diarree kunnen snel uitgedroogd raken daarom is een snelle behandeling en toedienen van vocht, eventueel via infuus, van levensbelang. Heeft uw konijn diarree wacht dan niet af maar neem contact op met de praktijk.

Een vezelrijk dieet (hooi of gras) heeft een beschermende werking tegen diarree en zachte keutels.

Risico’s voor diarreeproblemen

• Te dikke konijnen
  • Oudere konijnen met rug- of pootproblemen
  • Konijnen met tandproblemen
  • Slechte voeding

• Te zware konijnen, oudere konijnen met poot- of rugproblemen en konijnen met tandproblemen hebben soms last van aangekoekte keutels rond de staartaanzet. Het is normaal dat konijnen ’s nachts zachtere keutels produceren, die ze vervolgens opeten – dit is een belangrijk onderdeel van de voeding van konijnen – maar als een konijn veel te zwaar is of een pijnlijke bek of rug heeft, kan hij niet ver genoeg reiken om deze keutels ‘op te ruimen’.

• In de zomer kunnen diarree of aangekoekte zachte keutels vliegen aantrekken, die hun eitjes rond de staartaanzet leggen. Uit deze eitjes komen maden. De maden (die soms al binnen een dag uit de vliegeneitjes komen) voeden zich niet alleen met de aangekoekte keutels, maar ook met de konijnen zelf. Dat is een hele pijnlijke en vaak levensbedreigende situatie. In de zomer moet u uw konijn twee keer per dag controleren en er altijd voor zorgen dat de bedding schoon en droog is. Onze kliniek heeft verschillende middelen om dit lastige probleem te voorkomen, maar het belangrijkste is hygiëne en een snelle behandeling van bijbehorende gezondheidsproblemen.