Castratie / sterilisatie

Tenzij u konijnen wilt fokken, is het ten zeerste aan te bevelen om zowel mannetjes (rammen) als vrouwtjes (voedsters) te laten castreren/ steriliseren.

Sterilisatie van voedsters verkleint het risico op toekomstige baarmoederkanker aanzienlijk; bij sommige rassen komt dit type kanker bij ruim 80% van de voedsters van ouder dan 4 jaar voor. Sterilisatie voorkomt ook dat voedsters territoriumdrift gaan vertonen, vaak met andere konijnen willen vechten en agressief worden tegenover mensen.

Ongecastreerde rammen zullen eerder gedragsproblemen ontwikkelen, zoals vechten, bijten en sproeien.

• Konijnen zijn tussen 4 maanden (bij kleinere rassen) en 6-9 maanden (grotere rassen) geslachtsrijp. Het is aan te raden jonge konijnen vanaf 4 maanden op te delen in groepen van dezelfde sekse.

• De beste leeftijd om een voedster te steriliseren is op 5-6 maanden leeftijd.

• De beste leeftijd om een Ram te castreren is 5 maanden leeftijd of indien nodig, zodra de testikels zijn ingedaald.

• Vroeger stonden konijnen erom bekend dat ze moeilijk veilig onder narcose te brengen waren. Sterilisatie van konijnen is tegenwoordig echter een veel uitgevoerde ingreep en met de moderne medicijnen en nieuwe technieken is er geen reden om overbezorgd te zijn. Alle narcosemiddelen brengen een klein risico met zich mee, ongeacht welk dier het betreft, maar er wordt alles aan gedaan om de narcose van uw konijn zo veilig mogelijk te laten verlopen.