Eikenprocessierupsen en paarden

Ieder jaar zijn ze er weer: De eikenprocessierups. Deze rupsen zijn actief van mei tot en met juli, echter kunnen de haren tot veel later in het jaar nog een bedreiging vormen. Deze brandharen kunnen ernstige klachten veroorzaken. De brandharen van de processierups kunnen op verschillende manieren problemen veroorzaken bij het paard.

Wanneer paarden op de weides grazen, zijn rondvliegende brandharen de grootste bedreiging. Deze worden door de wind meegevoerd en komen zo op de huid van het paard. Deze dringen de huid en de slijmvliezen van het paard in, waar ze irriterende eiwitten afgeven.
Doordat de brandharen weerhaken hebben, kruipen ze steeds dieper de huid in. De meest bekende huidklacht is jeuk en zwelling. Het is ook mogelijk dat de brandharen via de mond worden opgenomen bij het grazen of water drinken. Het is zelfs mogelijk dat deze zich in het hooi bevinden als er vlakbij eikenbomen gemaaid en geoogst is.
In de mond kunnen er dan serieuze blaren ontstaan, dit valt vaak op doordat de paarden veel meer speeksel produceren dan normaal en dit ook uit de mond valt. Er zijn enkele gevallen bekend waarbij de brandharen verderop in het spijsverteringsstelsel ontstekingsreactie met koliek en diarree tot gevolg hebben gehad. Soms worden de brandharen ingeademd, waardoor er ademhalingsproblemen en benauwdheid kunnen ontstaan. Er zijn ook een aantal gevallen beschreven waarbij de brandharen tot in de baarmoeder komen. Hierop volgt een ontstekingsreactie met abortus tot gevolg.

Het beste is om een bestrijdingsdienst in te schakelen als u een besmette eikenboom in de buurt van uw paard heeft. Wanneer het paard ernstige jeuk heeft, is het belangrijk om de haartjes zo snel mogelijk van het paard af te spoelen. Wanneer u uw paard verdenkt van besmetting met de brandharen is het verstandig om direct uw dierenarts te contacteren. De zweren in de mond ontstaan namelijk al veel eerder dan dat dit aan de buitenkant zichtbaar wordt. De verwondingen kunnen dan al vergevorderd zijn.

Verdenkt u uw paard van besmetting met brandhaartjes van de processierups?