Tetanus

Tetanus wordt ook wel kaakklem genoemd en wordt veroorzaakt door gifstoffen (toxines) die geproduceerd worden door de bacterie Clostridium tetani. De bacterie bevindt zich in de bodem en in mest. Paarden krijgen tetanus door dat de bacterie via een wondje binnen komt en gifstoffen gaat produceren. Dit hoeven geen grote wonden te zijn, vooral in diepe wondjes groeit de bacterie goed. Met name nageltred (waarbij het paard een wondje heeft in de zool van de hoef omdat hij in iets scherps, bijvoorbeeld een spijker, is gaan staan) geeft een risico op tetanus. Alle diersoorten en ook de mens kunnen tetanus krijgen maar paarden en vooral veulens zijn zeer gevoelig voor tetanus.

Symptomen van tetanus

• Stijve spieren in hoofd en hals
  • Spierkrampen
  • Geen controle meer over de spieren

• Het entschema voor het paard ziet er als volgt uit:

Basisentingen: het paard krijgt nu een enting en na 4 weken nogmaals. Dan moet deze weer herhaald worden na een half jaar en daarna jaarlijks, levenslang.

• De eerste verschijnselen van tetanus zien we meestal binnen een week na de verwonding. Het begint met stijve spieren in de het hoofd en de hals. De stijfheid verspreidt zich verder door de spieren en wordt gevolgd door aanvallen van spierkrampen. Het paard kan vaak niet blijven staan en heeft geen controle meer over zijn spieren. Zoals u begrijp is het paard op dit moment ernstig ziek en heeft intensieve zorg nodig. Van de paarden die zo ziek zijn sterft 50 tot 75% ondanks goede zorg.

• Gelukkig is tetanus simpel te voorkomen. Paarden kunnen gevaccineerd worden tegen tetanus. Bij de jaarlijkse influenza inenting gebruikt dierenkliniek de Kempen en vaccin waar naast influenza ook een vaccin tegen tetanus zit. Veulens van goed ingeënte merries krijgen met de biest antistoffen tegen tetanus binnen. Zorg dat uw paard jaarlijks ingeënt wordt en dat u met uw veulen op tijd begint met inenten.

Als uw paard een wond(je) oploopt check dan goed of hij nog recent is ingeënt. Mocht u hier over twijfelen neem dan contact op met uw paardenarts, het kan nodig zijn om uw paard preventief anti-tetanusgifstoffen te geven.